تحصیل در چین

درباره چین

جمهوری مردمی چین با حدود ۹٫۶ میلیون کیلومتر مربع چهارمین کشور وسیع دنیا بعد از روسیه؛ کانادا؛ و آمریکا است؛ و همچنین دومین کشور بزرگ دنیا از نظر وسعت خاکی (بدون احتساب آب‌های داخلی) است. چین چشم‌انداز طبیعی متنوعی دارد، از استپ‌های جنگلی و بیابان‌هایی چون گبی و تکله‌مکان در ناحیهٔ خشک شمالی نزدیک به مغولستان و سیبری ِ روسیه گرفته تا جنگل‌های زیرگرمسیری در سرزمین‌های مرطوب جنوبی نزدیک به ویتنام، لائوس و برمه.
مناطق غربی کشور ناهموار است و رشته‌کوه‌های هیمالیا و تیان شان مرز طبیعی آن را با هند و آسیای میانه ترسیم می‌کنند. در مقابل، نواحی شرقی این کشور کم‌ارتفاع است و با ساحلی به طول ۱۴٫۵۰۰ کیلومتر در جنوب شرقی با دریای جنوبی چین و در شرق با دریای چین شرقی همسایه‌است که در سوی دیگرش تایوان، کره و ژاپن قرار گرفته‌اند. تمدن چین باستان یکی از کهن‌ترین تمدن‌های تاریخ است که در سواحل حاصل‌خیز رود زرد که در دشت شمال چین جاری‌ست شکوفا شد.
تحصیل در چین با توجه به ارزیابی‌های معتبر ارائه‌شده از دانشگاهها و شهرهای دانشجویی چین می‌تواند پیشنهاد خوبی برای هموطنان متقاضی تحصیل در خارج از کشور باشد. تعداد زیادی از دانشگاههای چین در میان دانشگاههای معتبر دنیا جای دارند و علاوه بر این، شهرهای بسیاری از این کشور جز برترین شهرهای دانشجویی جهان بحساب می‌آیند. مؤسسه QS علاوه بر دانشگاهها، هرساله رنکینگ شهرهای دانشجویی دنیا را هم اعلام می‌کند که براساس رنکینگ سال ۲۰۱۶ این مؤسسه، دو شهر پکن و شانگهای با بدست‌آوردن رتبه ۲۵ و ۳۹ در بین ۵۰ شهر دانشجویی برتر دنیا جای گرفته‌اند. علاوه بر پکن و شانگهای از چین، نام ۶ شهر دیگر آسیایی (از ۵کشور) در میان ۵۰ شهر برتر دانشجویی دنیا به چشم می خورد.

تحصیل در چین

 
چین کشوری در شرق آسیا است . کشور چین با جمعیت ١/۴٣٣ میلیارد نفر سکنه پرجمعیت ترین کشور جهان می باشد. پایتخت چین شهر پکن است. در چین اختلاف دمای قابل توجهی بین تابستان و زمستان وجود دارد. شهر های شانگهای ، پکن ، هنگ کنگ و تیانجین از بزرگترین و پر جمعیت ترین شهر های چین است. نظر سنجی های مختلفی در ارتباط با دین مردمان چین صورت گرفته است اما در دقیق ترین آنها ۱۶ درصد مردم چین بودایی، ۵ درصد آنها مسیحی، ۱ درصد آنها مسلمان و بقیه پیرو دین خاصی نبودند . زبان رسمی مردمان چین گویش استاندارد زبان ماندارین است و حدود ۷۰ درصد ساکنان چین، به گویش های مختلف این زبان صحبت می کنند. هر ساله تعداد زیادی از گردشگران با هدف بازدید از جاذبه های تاریخی و گردشگری، چین را مقصد نهایی خود برای سفر انتخاب می کنند تا از سفر به یکی از ۱۸ کشور آسیایی که نباید دیدن آنها را از دست داد، محروم نمانند. به لطف رشد اقتصادی چین در چند دهه اخیر و سرمایه گذاری دولت برای دانشگاه ها و منابع انسانی، چین دارای دانشگاه های پیشرفته و مدرنی شده است که متقاضیان زیادی از سر تا سر دنیا و کشورمان برای تحصیل در این کشور رقابت می کنند. رنکینگ بالای دانشگاه های چین و ارزان بودن هزینه تحصیل در چین نسبت به بعضی کشور های آسیایی، اروپایی و آمریکایی، چین را تبدیل به کشوری دانشجو پذیر کرده است.

مزایای تحصیل در چین

 

در سال‌های اخیر دولت چین کوشیده است دانشجویان بین‌المللی را به تحصیل در چین ترغیب کند. اعطای بورسیه‌ها و کمک‌هزینه‌های تحصیلی به دانشجویان خارجی (که هزینه تحصیل در چین را برای انها تا حد زیادی پایین می‌آورد) به این منظور صورت می‌گیرد. با استفاده از این بورسیه‌ها هزینه تحصیل در چین و گاه حتی هزینه زندگی هم تا حد زیادی تأمین می‌شود.
۱. تحصیل کم هزینه در چین
۲. کم بودن مسافت چین تا ایران نسبت به مسافت کشور های اروپایی یا آمریکایی
۳. تحصیل در دانشگاه هایی با رنکینگ جهانی بالا
۴. امکان تحصیل در چین به زبان انگلیسی در همه مقاطع و بیشتر رشته ها
۵. رفتار دوستانه مردم و دولت چین با دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در این کشور

شهریه دانشگاه ها

 
اکثر قریب به اتفاق رشته های تحصیلی در دانشگاه های معتبر چین به زبان انگلیسی برگزار می گردند. طول دوره های کارشناسی در اکثر دانشگاه ها ۴ سال می باشد و شهریه آنها هم بسته به رشته و دانشگاه حدود سالیانه ۴۰۰۰ دلار می باشد طول دوره های کارشناسی ارشد در اکثر دانشگاه ه حدود ۲ سال می باشد و شهریه آنها هم بسته به رشته و دانشگاه حدود سالیانه بین ۳ تا ۵ هزار دلار می باشد. . هر سال شامل دو ترم می باشد که ترم بهار از اواسط بهمن شروع می شود. ترم پاییز هم در شهریور ماه آغاز می گردد. برای اخذ پذیرش در هر ترم هم حداکثر تا ۱ ماه قبل از شروع ترم می توان اقدام نمود.
کارشناسی: ۴ سال – سالیانه ۴۰۰۰ دلار
کارشناسی ارشد – ۲ سال – سالیانه بین ۳۰۰۰ تا ۵۰۰۰ دلار
زبان تدریس در اکثر رشته ها و دانشگاه ها، انگلیسی است اما برخی دانشگاه ها این دوره ها را به هر دو زبان انگلیسی و چینی به دانشجویان ارائه می دهند. دوره های دکترا در چین شامل دو بخش است. بخش اول شامل گذراندن تعدادی واحد در زمینه رشته تحصیلی و در دپارتمان مربوطه می باشد. پس از گذراندن واحدها، دانشجو می بایست کار پایان نامه خود را زیر نظر یک استاد در دپارتمان مربوطه به انجام برساند. طول متوسط دوره دکترا در چین ۳ سال می باشد و شهریه ای حدود ۵۰۰۰ دلار در سال دارند.

اخذ بورسیه تحصیلی در چین

متقاضیان بورسیه چین دوره کارشناسی باید دیپلم دبیرستان را با معدل تحصیلی خوب گذرانده و حداکثر ۲۳ سال سن داشته باشند.
• متقاضیان بورسیه چین دوره کارشناسی ارشد باید دارای مدرک لیسانس با معدل خوب و کمتر از ۳۵ سال داشته باشند.
• متقاضیان بورسیه چین برنامه دکتری تخصصی باید دارای مدرک کارشناسی ارشد و زیر ۴۰ سال سن داشته باشند.
• متقاضیان بورسیه چین برنامه آموزش زبان چینی باید دیپلم دبیرستان داشته باشند و کمتر از ۳۵ سال داشته باشند.
• این بورسیه مخصوص دانشجویان بین المللی غیر چینی است.
• متقاضیان باید از سلامت جسمی خوبی برخوردار باشند.
به منظور دریافت جزئیات اطلاعات در رابطه با تاریخ و شرایط پذیرش و مشاوره تخصصی به موسسه تخته سیاه فاخر مراجعه فرمایید.

مدارک مورد نیاز برای ارائه

• فرم تکمیل شده پذیرش
• مدرک دیپلم تایید شده و ترجمه آن
• فرم سلامت پزشکی
• نامه خود ارزیابی

الزامات پذیرش

 
برای بسیاری دوره ها نیازی به ارائه مدرک زبان نیست. بسته به دانشگاه متفاوت است.
• مدرک دیپلم دبیرستان
• مدرک پیش دانشگاهی مرتبط
• مدرک زبان (در صورت نیاز و وجود)
• مدرک کارشناسی مرتبط برای دوره کارشناسی ارشد
• مدرک کارشناسی ارشد مرتبط + خلاصه پروپوزال + آیلتس (در صورت نیاز) برای دوره دکترا
٠ پاسپورت
٠ عکس با فرمت پاسپورتی
• سایر مدارک مورد نیاز به دانشگاه مد نظر بستگی دارد.